دنیای اقتصاد- تازهترین گزارش کیفی خودروهای داخلی در حالی از سوی شرکت
بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام شد که شش محصول در مقایسه با ارزیابی
قبلی با افت کیفیت روبهرو شدند. در این ردهبندی که به شهریورماه اختصاص
دارد، 23 خودرو داخلی مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب نمرات منفی
کسب شده، در گروههای کیفی مختلف نشستهاند. خودروهای حاضر در ردهبندی
شهریورماه در نه معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور، ترمز،
تجهیزات الکتریکی، تزیینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و
رنگ ارزیابی شده و بر اساس مجموع نمرات منفی بدست آمده، در دو گروه «خیلی
خوب» و «خوب» جای گرفتهاند.
نمره کیفیت خودروهای داخلیگروه
خودرو- تازهترین گزارش کیفی خودروهای داخلی در حالی از سوی شرکت بازرسی
کیفیت و استاندارد ایران اعلام شد که شش محصول در مقایسه با ارزیابی قبلی
با افت کیفیت روبهرو شدند.
در این ردهبندی که به شهریور ماه اختصاص
دارد، 23 خودرو داخلی مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب نمرات منفی
کسب شده، در گروههای کیفی مختلف نشستهاند.خودروهای حاضر در ردهبندی
شهریور ماه نیز مانند ماههای قبلی در نه معیار سیستم فنربندی، تعلیق و
فرمان، موتور، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزیینات داخلی و خارجی، صداهای
غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ ارزیابی شده و بر اساس مجموع نمرات منفی بدست
آمده، در دو گروه «خیلی خوب» و «خوب» جای گرفتهاند. هر خودرویی که نمره
منفی آن بین صفر تا 120 بوده، به دسته «خیلی خوب» رفته و خودروهای دارای
نمره منفی 120 تا 200 نیز میهمان دسته خوبها شدهاند. از نکات قابل توجه
ارزیابی شهریور ماه میتوان به کیفیت برتر تندر ایران خودرو نسبت به تندر
پارس خودرو و همچنین افت کیفیت شش خودرو اشاره کرد.این شش محصول عبارتند
از، مگان، هیوندایی آوانته، پژو 206 صندوقدار، ریو، پژو 405 و MVM.
اما
به سراغ جزئیات گزارش کیفی شهریور برویم و ببینیم اوضاع کیفیت خودروهای
داخلی در این ماه چگونه بوده است.طبق این گزارش، چهار خودرو ژاپنی ردههای
اول تا چهارم جدول رده بندی کیفی را به خود اختصاص دادهاند، که در این بین
نیسان تینا توانسته کمترین نمرات منفی را کسب کند. این محصول مونتاژی پارس
خودرو، فقط در بدنه و رنگ نمره منفی داشته است. نیومزدا3 نیز که در جایگاه
دوم قرار گرفته، در این دو معیار نمره منفی دارد، اما ماکسیمای رده سومی،
علاوه بر رنگ و بدنه، در تزئینات نیز نمره منفی به خود میبیند. همچنین
سوزوکی گرندویتارا نیز به عنوان چهارمین عضو جدول ردهبندی، در همین سه
معیار نمره منفی کسب کرده است.
برتری تندر ایران خودرو
در رده پنجم
جدول محصولی مونتاژی از پارس خودرو به نام مگان قرار دارد، که در مقایسه با
ارزیابی قبلی، با افزایش نمرات منفی روبرو شده است. این خودرو نیز در
تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی به خود میبیند. پس از مگان در حالی با تندر
ایران خودرو در رده ششم روبرو میشویم که این محصول نمرات منفی کمتری در
مقایسه با همتای پارس خودرویی خود بدست آورده است. تندر ایران خودرو در شش
معیار از جمله صداهای غیرعادی، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده و تندر پارس
خودرو نیز در پنج معیار از جمله تجهیزات الکتریکی، بدنه و رنگ نمره منفی
دارد. از تندر که بگذریم، پژو 206هاچ بک کیفیت بهتری را در مقایسه با مدل
صندوقدار خود طی ارزیابی کیفی شهریورماه کسب کرده است. این محصول که در رده
هفتم جای دارد، به جز سیستم تعلیق و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی
دارد. این در شرایطی است که 206 صندوقدار فقط در سیستم موتور و نفوذ آب
نمره منفی کسب نکرده و در جایگاه دهم جدول نشسته است. همچنین رده نهم نیز
در حالی به هیوندای آوانته رسیده که این محصول در مقایسه با رده بندی قبلی
نمره منفی بیشتری به خود میبیند. آوانته در ترمز، صداهای غیرعادی و نفوذ
آب دارای نمره منفی نیست.
کیفیت ریو و MVM
اما ردههای یازدهم و
دوازدهم جدول را در شرایطی ریو و MVM مدل 530 به خود اختصاص داده اند که هر
دو در مقایسه با ارزیابی قبلی نمرات منفی بیشتری دارند. ریو نه تنها در
همه معیارها حائز نمره منفی شده، که در بخش سیستم موتور همچنان نمره منفی
بالایی دارد. MVM مدل 530 نیز به جز صداهای غیرعادی و نفوذ آب در باقی
معیارها حائز نمره منفی شده است.
پرتیراژهای ایران خودرو در میانه جدول
سری
به سه محصول پرتیراژ ایران خودرو یعنی پارس، پژو 405 و سمند بزنیم. طبق
ردهبندی اعلامی، پژوپارس خراسان در جایگاه سیزدهم قرار گرفته و جز در
سیستم تعلیق و تجهیزات الکتریکی در باقی معیارها نمره منفی دارد و سمند نیز
که در رده بعدی است، در همه معیارها نمره منفی به خود میبیند. همچنین پژو
405 خراسان و 405 تولید مرکز نیز که ردههای بعدی را به خود اختصاص
دادهاند، در تمام معیارها حائز نمره منفی شدهاند. 405 تولید مرکز در
مقایسه با ردهبندی قبلی با افزایش نمرات منفی روبهرو شده است.
تیبا در رده هفدهم
محصول
ملی سایپا که از مرداد ماه میهمان جدول ردهبندی کیفی خودروها شده است،
جایگاه هفدهم جدول را در اختیار دارد.پس از تیبا، دو محصول چینی در
جایگاهها هجدهم و نوزدهم جدول نشستهاند. MVM مدل X33 که ارزانترین شاسی
بلند حال حاضر بازار خودرو ایران است، به جز سیستم تعلیق، ترمز و صداهای
غیرعادی، در سایر معیارها نمره منفی به خود میبیند. MVM مدل 110 نیز به جز
ترمز و نفوذ آب، در دیگر بخشها دارای نمره منفی است.پس از این خودرو
چینی، به پژو روآ برمیخوریم، خودرویی که نفسهای آخر را در ایران خودرو
میکشد و در تمام معیارها نیز نمره منفی به خود میبیند.
پرایدها باز هم در انتها
سه
رده انتهایی جدول ردهبندی کیفی خودروها در شهریور، بازهم به پرایدها
رسیده است. در این بین، سایپا 131 بهترین کیفیت را دارد، اما با این حال در
تمام معیارها نمره منفی کسب کرده است. سایپا132 نیز همین شرایط را داراست و
معیاری نیست که این خودرو در آن نمره منفی کسب نکرده باشد. همچنین سایپا
131 پارس خودرو نیز با کسب نمره منفی در تمام معیارها، آخرین خودرو در جدول
مذکور به شمار میرود.
درگفتوگو با رییس دستگاه دیپلماسی ارائه شد
درخواست فرصتسازی برای بخش خصوصینفیسه
آفرینزاد – اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران دیروز میهمانی ویژه و کمی
متفاوت داشت. علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه که شاید جنس کارش بیشتر
سیاسی باشد تا اقتصادی، روز گذشته در نشست صبحانهخوری با اعضای پارلمان
بخش خصوصی با محوریت موضوعی پایش و پیگیری اصل 44 حاضر شد تا این بار نه از
موضع سیاسی، بلکه از موضع اقتصادی، مسائل و چالشهای بینالمللی فعالان
اقتصادی را واکاوی کند.
اما پیش از صالحی، این محمد نهاوندیان، رییس
اتاق ایران و دبیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی بود که سخنانش را با
انتقاد جدی از به نتیجه نرسیدن منشور همکاری با وزارت امور خارجه که سه سال
پیش تهیه شده، اما هنوز به امضا نرسیده، آغاز کرد. او سپس بر شفاف شدن
دیپلماسی رسمی کشور در مورد برنامه حضور اقتصاد ایران در منطقه و جهان
تاکید کرد و در ادامه پرسید: میخواهیم بدانیم آیا دستگاه دیپلماسی به
دنبال این که بخش خصوصی را تقویت کند و در شرایط تهدید تحریمها، به دنبال
فرصتسازی برای بخش خصوصی باشد، هست یا خیر؟ رییس اتاق بازرگانی ایران در
ادامه، رشته سخن را به شرایط سخت تحریم برای فعالان اقتصادی گره زد و با
تاکید بر لزوم تنشزدایی در فضای اقتصادی، این طور گفت: بخش خصوصی تاکنون
در مقابل تحریمها فعالانه عمل کرده و رشد حجم تجاری کشور نشاندهنده
ابتکار عمل این بخش است، اما آنچه مهم است، پاسخ به این سوال است که اساسا
هزینههای تحریم را چه کسی باید بپردازد؟ آیا وزارتخانهها در این شرایط هم
سخن با بخش خصوصی هستند یا این که تحریم داخلی را نیز در کنار تحریم خارجی
به ما تحمیل میکنند؟ او در پایان بر این موضوع که بخش خصوصی در دیپلماسی
رسمی و تجاری میتواند یاریکننده باشد و از ظرفیتهای اتاقهای مشترک،
شوراهای مشترک و تشکلهای ایرانی خارج از کشور استفاده کند، تاکید کرد و
ریاست اتاق ایران در اتاق اکو به مدت 3 سال را فرصت مغتنمی برای توسعه
دیپلماسی رسمی و اقتصادی کشور دانست.
میدانیم که از ترکیه و مالزی عقبتریم!
اما
در ادامه، نوبت به وزیر امور خارجه رسید که در مورد وضعیت اقتصاد ایران در
صحنه بینالملل شفافسازی کند و با یادآوری ارتباط گسترده وزارت امور
خارجه با بیش از 40 مجمع، کارگروه و هیات عالی اقتصادی از جمله ستاد تدابیر
ویژه اقتصادی، کمیته حمایت از صادرات خدمات فنی – مهندسی و ...، خود و
دستگاه متبوعش را جزو بدنه اقتصاد و بخش خصوصی معرفی کند.
او سپس به
موضوع پایش وضعیت اقتصاد بینالملل کشور، این طور ورود کرد: ما خود
میدانیم که امروز رشد اقتصادی ما قابل مقایسه با کشورهایی مثل مالزی و
ترکیه نیست، اما حرکت ما حرکتی ریشه دار است و اگرچه کند حرکت میکنیم، اما
چیزی که به دست میآوریم، ریشهای است. رییس دستگاه دیپلماسی پس از آن، با
اشاره به موضوع تشدید تحریمها، گفت که در این شرایط بخش دولتی کار چندانی
نمیتواند بکند و این بخش خصوصی است که باید با قوت به میدان بیاید. او در
همین راستا، به ظرفیت ایران در برخورداری از 15 همسایه اشاره و اظهار کرد:
توصیه ما این است که نمایندگان بخش خصوصی در سفرهای خارجی حاضر باشند تا
از این طریق، تعاملات گسترده شود. این گفتهها در حالی است که طبق اذعان
صالحی، ایران اکنون در بدترین شرایط تحریم در 32 سال گذشته به سر میبرد.
دیگر قول نمیدهیم!
این
عضو کابینه دولت دهم همچنین از موضوعاتی چون عملی نشدن وعدههای اقتصادی
به کشورهای دیگر، سخن گفت و عنوان کرد: ما به هر کشوری که میرویم، یک قول
میدهیم، اما متاسفانه این قولها در حد قول باقی میماند که این موضوع
لطمه شدیدی به حیثیت ایران زده و برای همین، قرار است با دستور
رییسجمهور، کارگروهی تشکیل شود تا با بررسی این وعدهها، آنها را
ساماندهی کند و ما نیز دیگر قولی به کسی ندهیم. او در ادامه با اشاره به
جایگاه خاص جغرافیایی ایران در منطقه که میتواند کشورمان را به کانون
ترانزیت تبدیل کند، خاطرنشان کرد: نقطه قوت دیگر ما این است که منبع انرژی
هستیم و دیگران به ما نیاز دارند، یعنی ما شیر انرژی در دست خودمان است و
باید از آن به طور مطلوب استفاده کنیم.
وزیر امور خارجه بازار داخلی
کشور را نیز دارای ظرفیت مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: در حال حاضر بنا به
آمارهای بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول، قدرت خرید سرانه کشور ما 12
هزار دلار است که رقم مطلوبی است. او پس از برشمردن این نقاط قوت، نقاط ضعف
را نیز مورد اشاره قرار داد و نبود انسجام و نبود همراهی و هماهنگی بین
دستگاههای مختلف، به گونهای که هر دستگاهی جزیرهای مستقل برای خودش است
را از جمله این نقاط برشمرد. صالحی ضعف دیگر را نبود کنترل لازم در برخی
بخشهای حساس ذکر کرد و افزود: متاسفانه در برخی کالاهای صادراتی
استانداردهای لازم رعایت نمیشود.
علاوه بر این، ضعف دیگر رقابت
غیرسالم بین شرکتهای بخش خصوصی خودمان است. نقطه ضعف دیگر نیز این است که
ما به دنبال ذوق و سلیقه خارجی نیستیم که همین امر زمینه از دست رفتن
بازارها را فراهم کرده است. رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه با اشاره به
نامگذاری امسال با عنوان جهاد اقتصادی، این موضوع را سرمشق هم صدا کردن
اقتصاد و سیاست کشور خواند که به گفته وی، اکنون مورد تمرکز وزارت خارجه
نیز است. این عضو دولت دهم در عین حال با تاکید بر لزوم رصد وضعیت اقتصادی
کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: در بخش اقتصادی ما فقط نباید به دنبال تجارت
کالا باشیم، بلکه باید با جذب سرمایهگذاریها و انتقال فنآوریهای
دانشبنیان به توسعه ریشهای اقتصاد کمک کنیم. اما این میهمان ویژه اتاق
ایران سخنانش را با اشاره به آنچه که کم لطفی برخی رسانهها خواند، این طور
پایان داد: این روزها برخی رسانهها خارج از چارچوب نقد، دست به تخریب
میزنند، در حالی که ما در این شرایط به هم نیاز داریم، کمک و اعتبارمان را
تقویت کنیم؛ چرا که حل مسائل اقتصادی و تحریمها بدون کمک رسانهها سخت
است. پس از سخنان صالحی، رییس اتاق بازرگانی تهران نیز در سخنان کوتاهی،
خواستار فضاسازی برای توسعه تجارت ایران در منطقه شد.
به گفته یحیی آل
اسحاق، با توجه به این که امروز اقتصاد اولویت کشور است و این حوزه
میتواند حوزههای دیگر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را سامان دهد، فضاسازی
اقتصادی در منطقه باید به گونهای باشد که بتوانیم به رغم تحریمها، از
استعدادهای ذاتی خودمان نهایت استفاده را ببریم. رییس اتاق بازرگانی تهران
افزود: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر میشود که به این واقعیت که منطقه در
حال تغییر شکل و تبدیل شدن به شکل جدیدی است و ما هم باید در این تغییر
شکل، نقشه راه جامعی داشته باشیم، توجه کنیم. او انجام سرمایهگذاریهای
مشترک از قبیل ایجاد بانک و هلدینگهای حملونقل مشترک را از محورهای این
نقشه راه ذکر کرد.
یادآور میشود در این نشست، جمعی از فعالان اقتصادی
به نمایندگی از اعضای اتاقهای سراسر کشور به تبیین چالشهای اقتصادی حیطه
کاری خود در صحنه بینالملل پرداختند که از آن جمله، وجود موانع مختلف در
ساختارهای دولتی و سیستم بانکی در راه به سرانجام رسیدن پروژهها برای
مثال، به دلیل منوط شدن موضوع به نظر یک کارشناس خرد بود. موضوعی که به
خوشنامی ایران آسیبزده است.
فعالان اقتصادی ضمن اینکه چنین مواردی را
خود تحریمی نامیدند و نگرانی از آن را بیشتر از نگرانی از تحریمهای خارجی
عنوان کردند، به موارد دیگری نیز اشاره کردند که عدم تحقق رشد سالانه 8
درصدی صادرات غیرنفتی و عقب ماندن از اهداف ایران 1404، فاصله زیاد نرخ ارز
کنونی با تفاضل تورم داخل و خارج، نبود زیرساختهای صادرات پایدار مانند
احداث نیروگاه در دیگر کشورها به جای خام فروشی مواد به دیگران، لزوم ایجاد
بستر تولید در دیگر کشورها، ضرورت ایجاد ارتباط میان نمایندگان بخش خصوصی
در اتاقهای استانها با سفرای خارجی که در دفاتر وزارت امور خارجه در
استانها حضور پیدا میکنند و افزایش هزینههای تحریم برای بخش خصوصی از
جمله انسداد حسابهای بانکی از آن جمله بود.
عکس: نگار متیننیا
دنیای اقتصاد- افت 35 تومانی قیمت دلار از آغاز هفته نشان داد که این بار
بانک مرکزی با تمرکز بیشتری برای پایین آوردن قیمت ارز پا به میدان نهاده
است. پس از هشدار بهمنی در روز جمعه قیمت دلار از 1260 تومان به 1225 تومان
در روز گذشته افت کرده است. قیمت سکه نیز از 576 هزار تومان به 565 هزار
تومان در روز گذشته رسیده که با وجود ثبات تقریبی قیمت جهانی طلا، بیشترین
عامل کاهش آن ، افت ارزش دلار اعلام شده است. دیروز قیمت طلا در بازارهای
جهانی نیز به 1667 دلار رسید.
سیاست کنترلی در بازار ارز قیمت سکه را نیز کاهش داد
دلار به 1225 تومان رسید گروه
بازار پول- مسعودرضا طاهری: قیمت دلار متاثر از هشدارهای اخیر بانک مرکزی
از اول هفته 35 تومان کاهش یافته و از 1260 تومان به 1225 تومان در بازار
آزاد رسیده است. اخبار تایید نشده در بازار از پیش فروش درهم به قیمتهای
به مراتب کمتر از قیمت فعلی برای ماه آینده حکایت دارد. از این رو بازار
چشم انتظار افت بیشتر قیمت دلار است. از سال گذشته مداخلههای مکرر بانک
مرکزی برای کاهش دادن قیمت دلار، نهایتا منجر به افت قیمت آن تا حد 1140
تومان شده، اما از این سطح پایینتر نیامد.
افت قیمت دلار در بازار سکه را نیز با کاهش قیمت روبهرو کرده است.
قیمت
سکه بازار دیروز با 5000تومان کاهش تا 565 هزار تومان پایین آمد.این در
حالی است که سکههای دولتی اغلب با گران تر شدند.قیمت طلا در این میان طی
دو روز گذشته در محدوده 1660 دلار در نوسان بوده است.
قیمت سکه در بازار
به گفته کارشناسان بیشتر تحت تاثیر افت قیمت دلار و بالا رفتن قیمت سکه
دولتی کاهش یافته است. دراین راستا بازار ارز شاهد افت 10 تومانی قیمت،
دلار آمریکا و کاهش آن تا سطح 1225 تومان بود.
در بازارهای جهانی قیمت
ارز و طلا تحت تاثیر تداوم اعتراضات در آمریکا و افت و خیز بورسهای جهانی
است. قیمت طلا در روز گذشته بین 1650 تا 1680 دلار در نوسان بوده که البته
تا غروب روز گذشته در تهران به 1667 دلار رسید.
بازار سکه
قیمت سکه
دیروز با 5000 تومان کاهش تا 565 هزار تومان پایین آمد. قیمت خرید سکه نیز
560 هزار تومان اعلام شد. نیم سکه نیز 2000 تومان ارزان شد و به نرخ 265
هزار تومان رسید، در عین حال قیمت خرید آن از مردم 260 هزار تومان اعلام
شد.در بازار سکه قیمت سکه طرح قدیم و ربع سکه بدون تغییر باقی ماندند.
دیروز قیمت خرید و فروش ربع سکه به ترتیب 140 هزار تومان و 145 هزار تومان
اعلام شد. نرخ خرید و فروش سکه طرح قدیم نیز به ترتیب 575 هزار تومان و590
هزار تومان بود.
افزایش در قیمت سکههای دولتی
بانک مرکزی روز گذشته
با وجود نوسان قیمت جهانی طلا در محدوده 1660 دلار تا قبل از ظهر دیروز به
وقت تهران، بهای سکههای دولتی را بالا برد. دیروز سکه بهار آزادی با 5200
تومان افزایش تا 546 هزار تومان بالا رفت. بانک مرکزی قیمت نیم سکه دولتی
را با 3120 تومان افزایش تا 252 هزار و 720 تومان بالابرد. قیمت ربع سکه
نیز با 2080 تومان افزایش 136 هزار و 240 تومان تعیین شد.
همچنین قیمت سکه گرمی با 1040 تومان کاهش 71 هزار و 760 تومان اعلام شد.
افت قیمتها در بازار ارز ادامه دارد
تداوم
افت قیمت دلار آمریکا در روزهای اخیر نشان داد که هشدارهای اول هفته رییس
کل بانک مرکزی ظاهرا بر بازار ارز تاثیرگذار بوده و موجب افت قیمت آن و
سایر ارزها شده است. یورو نیز با 5 تومان کاهش تا 1665 تومان پایین آمد.در
این بازار هر پوند انگلیس هم با 10 تومان افت قیمت به نرخ 1940 تومان
فروخته شد.در همین حال قیمت هر یک صد ین ژاپن با 50 تومان افزایش دوباره تا
محدوده 1630 تومان بالا رفت. ریال عربستان 3 تومان ارزان شد و به 332
تومان رسید و درهم امارات نیز با 4 تومان کاهش دیگر تا 338 تومان افت کرد
تا قیمت دلار آمریکا در بازار داخلی روند کاهشی خود را پی بگیرد.در بازار
ارز دلار کانادا و دلار استرالیا با 10 تومان و 20 تومان کاهش به ترتیب
1210 تومان و 1240 تومان فروخته شدند.
قیمت جهانی طلا
روز گذشته قیمت طلا بین 1653 تا 1683 دلار در نوسان بود. قیمت آن تا ساعت 30/18 به وقت تهران تا 1667 دلار رسید.
در
بازارهای جهانی چالش بر سر رایگیری در خصوص حمایت از صندوق نجات یورو در
اسلوواکی موجب افت بورسهای اروپایی شد.همچنین به نقل از ژان کلود تریشه
رییس بانک مرکزی اروپا گفته شد که بحران بدهی در اروپا نظام مالی این منطقه
را تهدید میکند. در عین حال افزایش قیمت نفت که در پی سخنان امیدوار
کننده روسای جمهور فرانسه و آلمان قیمت طلا را در پایان معاملات دیروز با
خود بالا کشیده بود، دوباره با افت اندک منجر به نوسان قیمت طلا شد. در
سایر بازارهای کالایی قیمت مس نیز به دلیل چشم انداز افت مصرف در چین روبه
کاهش نهاد.
گلایه یک پزشک از مالیات بر ارزش افزوده سکههای یادبود
یک
پزشک شیرازی با انتقاد از دریافت مالیات بر ارزش افزوده سکههای یادبود
طلا از عطف به ماسبق شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در موقع تحویل این
سکهها گلایه کرد.این پزشک شیرازی به دنیای اقتصاد گفت: در تاریخ 7
اردیبهشت از طریق شعبه مرکزی بانک ملی در شیراز برای دریافت سکههای یادبود
طلایی امام علی(ع) اقدام به ثبت نام و واریز تمام وجه کردم. برای بسته سه
تایی این سکهها 7 میلیون و 500 هزار تومان و برای بسته 5 تایی آن که مجموع
اوزان آن کمتر است، در حدود 4 میلیون و 700 هزار تومان در زمان ثبت نام
پرداخت کردم.این پزشک عمومیکه نخواست نامش فاش شود در ادامه افزود: در
زمان ثبت نام سکههای یادبود که به عنوان طرح عید تا عید تبلیغ میشد، در
بانک ملی شیراز در یکی از مفاد قرارداد از مشتریان تعهد گرفته میشد که در
صورت افت قیمت طلا، بانک تعهدی ندارد و مبلغ پرداخت شده به عنوان قیمت این
سکهها محاسبه میشود و مشتری حق اعتراض ندارد. وی گفت: در این قرارداد
همچنین مطلبی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده وجود نداشت. اما اکنون با یک
ماه تاخیر که بانک تصمیم گرفته سکهها را تحویل دهد، از ما بابت دو بسته 3
تایی و 5 تایی نزدیک به 500 هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده طلب میکند.
طلبی که در قرارداد شرطی برای آن وجود نداشت.
پیش از این نیز برخی با
گلایههای مشابه از عطف به ماسبق شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده سکه و
تسری آن به سکههای یادبود ضرب شده در بانک مرکزی با دنیای اقتصاد تماس
گرفته بودند.
قانون مالیات بر ارزش افزوده 4 درصدی از خرداد ماه سال
جاری بر قیمت سکههای دولتی اعمال شد و در روز اول 18 هزار تومان به نرخ
سکه بهار آزادی افزود.
در حالی که کسانی که پیش از این قانون طی
قراردادهایی با بانک ملی به طرفیت از بانک مرکزی سکههای یادبود پیش خرید
کردهاند، نباید با اضافه خواهی بانک مرکزی روبهرو شوند. از آن زمان تا
کنون نه تنها حباب قیمت سکه بهارآزادی نیز برطرف نشد، بلکه سایر تلاشها
نیز برای رساندن قیمت سکه بازار به قیمت واقعی سکه ناکام مانده است. هم
اکنون نیز با احتساب قیمت 1125 تومانی دلارآزاد و بهای 1660 دلاری هر اونس
طلا در بازارهای جهانی حداکثر قیمت فلزات موجود در سکه (طلای 24 عیار به
علاوه نیم گرم نقره 24 عیار به علاوه نیم گرم مس) 480 هزار تومان است.
براین
مقدار اگر 20 هزار تومان بابت مالیات بر ارزش افزوده و 10 هزار تومان نیز
بابت کارمزدهای مختلف و حق الضرب و غیره بر آن بیفزاییم، ارزش سکه دولتی
نباید از 510 هزار تومان بالاتر برود.
حال آنکه سکه دولتی دیروز 546 هزار تومان و سکه در بازار 565 هزار تومان به فروش رسید.
دنیای اقتصاد- محمود احمدینژاد روز گذشته پیشنهاد تازهای را در رابطه با
یارانههای نقدی به مردم ارائه کرد و خواهان تشکیل صندوقهای سرمایهگذاری
با استفاده از این یارانهها شد؛ رییسجمهور اگرچه پیشنهادش را در نشست
فرمانداران سراسر کشور و خطاب به آنها عنوان کرد، اما روی اصلی این
پیشنهاد با مردم بود؛ وی خطاب به فرمانداران گفت: «شما میتوانید مردم را
تشویق کنید تا با استفاده از بخشی از یارانههای دریافتی، صندوقی را تشکیل
دهند و دولت نیز آنان را کمک خواهد کرد تا به واسطه آن کارگاهی را ایجاد و
به افزایش تولید کشور کمک کنند.» رییسجمهور از وزیر کشور هم خواست در این
راستا ستادی در وزارتخانه متبوع خود تشکیل دهد.ایده جدید احمدینژاد، اندک
زمانی پس از آن مطرح میشود که او در سفر استانی دولت به اردبیل، از مردم
خواست تا سه ماه به یارانههای نقدی خود دست نزنند و از خریدهای غیرضروری
خودداری کنند. رییسجمهور دیروز برای تسریع اجرای پروژههای عمرانی، یک
توصیه هم به فرمانداران کرد: فروش ساختمانها و املاک بلااستفاده
دستگاههای دولتی در سراسر کشور. او گفت: فرمانداران میتوانند آنها را
بفروشند و پول آن را در منطقه خود برای فعالیتهای عمرانی استفاده کنند.
ایده جدید احمدینژاد برای یارانه نقدی یارانههای نقدی را در صندوقهای سرمایهگذاری بگذارید تا با کمک دولت، برای افزایش تولید کشور به کار گرفته شود
دنیای
اقتصاد- محمود احمدینژاد روز گذشته پیشنهاد دیگری را در رابطه با
یارانههای نقدی به مردم ارائه داد. رییسجمهور اگرچه پیشنهادش را در نشست
فرمانداران سراسر کشور و خطاب به آنها عنوان کرد، اما روی اصلی این پیشنهاد
متوجه مردم بود. وی خطاب به فرمانداران گفت که «شما میتوانید مردم را
تشویق کنید تا با استفاده از بخشی از یارانههای دریافتی صندوقی را تشکیل
دهند و دولت نیز آنان را کمک خواهد کرد تا به واسطه آن کارگاهی را ایجاد و
به افزایش تولید کشور کمک کنند که این امر موجب افزایش درآمد آنها نیز
خواهد شد.» رییسجمهور همچنین از وزیر کشور خواست در این راستا ستادی را در
وزارتخانه متبوع خود تشکیل دهد. پیشنهاد جدید احمدینژاد با محوریت
یارانههای نقدی پس از آن مطرح شد که وی نخستین بار در سفر استانی به
اردبیل از مردم خواست تا سه ماه به یارانه نقدی خود دست نزنند. این درخواست
و پیشنهاد البته با این توجیه ارائه شد که با افزایش نقدینگی به دلیل
پرداخت یارانهها، تقاضا برای خرید رشد پیدا کرده و تورم ایجاد میشود. این
البته همان انتقادی بود که مخالفان پرداخت یارانه به صورت نقدی همواره طرح
میکردند. از همین رو برای جلوگیری از تورم و سودجویی برخی از این فضا،
احمدینژاد به مردم پیشنهاد داد تا سه ماه به یارانه خود دست نزنند. روز
گذشته، اما احمدینژاد در پیشنهاد تازه خود به نوعی، دیگر انتقاد قانون
هدفمند کردن یارانهها را مورد توجه قرار داده و به صورت تلویحی برای آن
راهکار ارائه داد؛ بحث آسیب دیدن تولید کشور از هزینه شدن حجم عظیم
یارانهها در امور مصرفی و تشدید نقدینگی در بازار پول کشور. احمدینژاد،
بنا به پیشنهاد خود گویا در نظر دارد با راهاندازی صندوقهای سرمایهگذاری
که موجودی آن از محل صرفه جویی مردم در استفاده از یارانه نقدی شان به دست
میآید، کارگاههای کوچک تولیدی را با بخشی از کمکهای دولتی ایجاد کند تا
به این ترتیب از منابع یارانههای نقدی استفاده بهینه شود. البته معلوم
نیست یارانه فعلی برای این منظور کفایت میکند یا آنکه دولت مجبور خواهد شد
برای نیل به این هدف، سه برابر کردن یارانههای نقدی را که احمدینژاد به
تازگی وعده آن را داده عملیاتی کند. هرچند به اعتقاد برخی منتقدان، سه
برابر کردن یارانهها، نقدینگی و در نتیجه تورم شدیدی را به جامعه تزریق
میکند و شماری از نمایندگان مجلس از حالا مخالفت خود را با این موضوع
اعلام کردهاند. محمود احمدینژاد در این سخنرانی همچنین بار دیگر تاکید
کرد که فرمانداران ساختمانهای مازاد اداری را فروخته و از عایدی آن برای
تکمیل پروژههای عمرانی استفاده کنند. این دستور تلویحی رییسجمهور به
فرمانداران شهرستانها از آنجا ناشی میشود که به گفته برخی فعالان اقتصادی
اولا پروژههای عمرانی با کمبود اعتبار مواجه هستند و روند تکمیل آنها
طولانی شده است. دوما این حرکت در راستای بودجه سال 90 از سوی رییسجمهور
به شدت در حال پیگیری است. بر اساس بند 38 قانون بودجه سال 90 به
دستگاههای اداری اجازه داده شده است تا اموال منقول و غیرمنقول خود را با
رعایت اصل هشتاد و سوم قانون اساسی به فروش برسانند. وجوه حاصل از این
اقدام در اختیار دستگاه اجرایی ذیربط قرار میگیرد تا 95 درصد آن صرف
اجرای طرحهای عمرانی نیمه تمام مصوب، تجمیع ساختمانهای اداری و تبدیل به
احسن اموال مذکور شود. 5 درصد باقیمانده صرف پرداخت کمک به تعاونیهای
مسکن، مصرف و اعتبار کارکنان و صندوق بازنشستگی مربوطه یا کارکنان دستگاه
میشود.اگرچه این اقدام در بودجه سال 90 آمده، اما رییسجمهور پس از ادغام
وزارتخانهها اهتمام ویژهای به آن داشته و نیز همواره تاکید کرده است که
از عایدی این فروشها میتوان پروژههای عمرانی را آغاز یا به انجام رساند.
بر این اساس تاکنون فروش مزایدهای ساختمان وزارت رفاه سابق با ارزش پایه
120 میلیارد تومان کلید خورده و همچنین فروش ساختمان وزارت جهاد کشاورزی در
بلوار کشاورز تهران نیز در دستور کار است. علاوه براین وزیر مسکن و
شهرسازی هم معتقد است که هماکنون در تهران نزدیک به 4500 ساختمان دولتی
مازاد با کاربری اداری وجود دارد که با فروش آنها از یکسو ایده کوچکسازی
دولت محقق میشود و از سوی دیگر به دلیل حجم عرضه، بازار مسکن از ناحیه
عرضه تحت تاثیر قرار میگیرد. این اقدام اگرچه در تهران کلید خورده بود،
اما با دستور جدید رییسجمهور از این پس باید از سوی فرمانداران سراسر کشور
در دست انجام قرار بگیرد.
مردم باید مدیریت کنند
به گزارش پایگاه
اطلاعرسانی ریاستجمهوری، رییسجمهور که پیش از ظهر دیروز (سهشنبه) در
همایش فرمانداران سراسر کشور در محل وزارت کشور سخن میگفت با اشاره به
موضوع هدفمند کردن یارانهها گفت: گام اول این طرح توسط ملت به خوبی
برداشته شد و فرمانداران نقش بسزایی در اجرایی شدن آن داشتند، حال امروز
باید تلاش شود تا این منابعی که در اختیار مردم قرار گرفته توسط خود آنان
مدیریت شود و در جهت ارتقای سطح زندگی و درآمدهایشان هزینه گردد. وی در بخش
دیگری از سخنانش تصریح کرد: مشکلات امروز کشور به خاطر آن است که روحیه
انقلابی که در دوران دفاع مقدس وجود داشت و جلوه میکرد تضعیف شده است.
احمدینژاد در عین حال خاطرنشان کرد: اما ما نظام انقلابی هستیم که تمام
نظامات اداری آن باید بومی باشد نه اینکه سیستم سرمایه داری سکولار را که
ضد انسانی است، اجرا کنیم؛ چراکه این خارج از روحیه انقلابی است.
رییسجمهور با تاکید بر اینکه تصمیمات باید برای رضای خدا باشد نه اینکه
برای طرفداری از برخی افراد و یا مسائل، گفت: فرمانداران و تمامی مسوولان
باید مراقب باشند که منافع مردم را با منافع برخیها عوض نکنند؛ زیرا این
عنوانها برای کسی چیزی به ارمغان نمیآورد.
مواضع دولت از ابتدا تاکنون هیچ تغییری نکرده است
احمدینژاد
در جمع فرمانداران با بیان اینکه مواضع دولت از ابتدا تاکنون هیچ تغییری
نکرده است، گفت: در گذشته عده ای بودند که امروز از دولت جدا شدند که ای
کاش این کار را نمیکردند؛ زیرا مواضع دولت از دولت نهم تا به امروز ثابت
بوده و تغییری نکرده است.
رییسجمهور افزود: امروز ما برای کسانی تاسف
میخوریم که از فرصت خدمتگزاری استفاده نمیکنند و تنها نظام و ارزشهای
الهی را قربانی خواستههای خود میکنند و افترا و اتهامات را به این دولت
روا میدارند، البته برخیها در گذشته نبودند، ولی امروز درونشان را بیرون
ریختهاند و دولت را متهم میکنند.
اتهاماتی که به دولت میزنند جای تاسف دارد
رییسجمهور
در ادامه با بیان اینکه امروز بیش از 30 عنوان کار برجسته ملی در کشور
صورت گرفته است، گفت: اگر یک کدام از این کارها در دولتهای قبلی صورت
میگرفت عنوان میکردند که دولت موفق تاریخ هستند؛ اما بسیاری از کارها از
جمله هستهای شدن، ورود به عرصه فضا، خودکفایی در بنزین، کنترل مصرف سوخت،
هدفمند کردن یارانهها، بیوتکنولوژی، اجرای اصل 44 و مسکن مهر در این دولت
صورت گرفته است که به جای تقدیر انگشت اتهام را به سوی آن نشانه رفتهاند.
احمدینژاد افزود: امروز اتهاماتی را به این دولت وارد میکنند که بسیار
جای تاسف است؛ ولی با این حال اگر کار برای رضای خدا باشد و این اتهامات
چندین و چند برابر شود مطمئن باشید که به حساب نخواهد آمد؛ چرا که شما تنها
برای رضای خدا کار کردهاید. رییسجمهور اضافه کرد: کاری که برای رضای خدا
باشد تهمت و افتراها در آن اثری نخواهد داشت همان طور که امام خمینی(ره)
فرمودند: «اگر خمینی یکه و تنها بماند در برابر زیادهخواهان و مستکبران
خواهد ایستاد.»
ساختمانهای دولتی را بفروشید
رییسجمهور در بخش
دیگری از سخنان خود به موضوع عمران و آبادانی در کشور اشاره کرد و گفت:
همانطور که میدانید، بودجه کشور محدود است، اما باید از آن درست استفاده
کنیم، زیرا میتوانیم با صرفهجویی در برخی از موارد در راستای عمران و
آبادانی کشور گام برداریم؛ البته دولت هیچگاه نگفته است که هزینهای صورت
نگیرد، بلکه حرف ما این است که در نوع مصرف باید دقت شود.
رییسجمهور در
ادامه با بیان اینکه میتوان با فروش بسیاری از ساختمانها و املاک دولتی
که مورد استفاده نیست به عمران و آبادانی کشور کمک کرد، خطاب به وزیر کشور
گفت: در محدوده فرمانداریها اگر اموال دولتی وجود دارد، فرمانداران
میتوانند آنها را بفروشند و پول آن را در منطقه خود برای فعالیتهای
عمرانی استفاده کنند. احمدینژاد افزود: امروز باید نگاهها را تغییر داد،
بهخصوص در بودجه سال جاری که فرصت کار برای شهرستانها در آن بسیار وجود
دارد.
عکس: President.ir
دنیای اقتصاد- اگر زمانی تاریخ فراز و نشیبهای اروپای غربی بعد از جنگ
نوشته شود، سه قسمت خواهد داشت: «واقعیتهای غیرقابلانکار»، «افسانههای
خوشایند» و قسمتی که هنوز در حال نوشته شدن است: «حیله». این روزها اروپا
از افسانه خوشایند به فریب آشکار میلغزد. یونان هیچ وقت خودش را از این
مخمصه خلاص نمیکند و دیر یا زود قرضهای فراوان بالا میآورد. بعد از
یونان نوبت ایتالیا است. بحران اروپا به آمریکا نزدیک میشود و اقتصاد
آمریکا هم بر اروپا تاثیر میگذارد؛ یک سونامی دو طرفه. اما آمریکا سالم
میماند. چیزی که بعد از این میآید، انفجار در پروژه اروپایی است.
چه بر سر «اروپا» خواهد آمد؟ منبع: وال استریت ژورنال
مترجم: پیمان شمسیان
اگر
زمانی تاریخ فراز و نشیبهای اروپای غربی بعد از جنگ نوشته شود، این نوشته
سه قسمت خواهد داشت. این سه قسمت این چنین نامیده میشوند: «واقعیتهای
غیرقابل انکار»، «افسانههای خوشایند» و قسمتی که هنوز در حال نوشته شدن
است «حیله».
غیر قابل انکارترین واقعیتی که در دوران بعد از جنگ در
اروپا پدید آمد نیاز به ارتش نظامی بود که به طور خلاصه در این حرف مشهور
آقای لرد ایسمای در مورد ماموریت ناتو آمده است: «دور نگه داشتن روسیه،
وارد گود کردن آمریکا و جلوگیری از قدرت گرفتن آلمانها.» واقعیت بعدی پول
جهانی بود، هدیهای از طرف لودویگ ارهارد، پدیدآورنده اصلاحات اقتصادی که
واحد پول آلمان را ساخت، کنترل بر قیمتها را حذف کرد و برای نسلهای
متمادی تورم را تحت کنترل درآورد. حقیقت مسلم سوم مخلوق ژان مونه یعنی
بازار مشترک بود که به اروپا ماهیت اشتراک اقتصادی- نه سیاسی- داد.
نتیجه
آن، معجزه اقتصادی در آلمان، سه دهه افتخار در فرانسه، و معجزه اقتصادی در
ایتالیا بود. این امر میتوانست تا به امروز ادامه پیدا کند، اما اینچنین
نشد.
در سال 1965، مخارج دولت در اروپای غربی به طور میانگین 28 درصد
GDP بود. امروزه این عدد تنها کمی کمتر از 50 درصد است. در سال 1965، نرخ
باروری در آلمان 5/2 بچه برای هر مادر بود. امروز این نرخ به عدد مصیبت بار
35/1 رسیده است. در اروپای پس از جنگ، رشد سالانه GDP به طور میانگین 5/5
درصد بود. بعد از سال 1973، این عدد به ندرت از 3/2 درصد فراتر رفته است.
در سال 1973، اروپاییها به ازای هر 100 ساعت کار آمریکاییها، 102 ساعت
کار میکردند. در سال 2004 این عدد به 84 ساعت به ازای هر 100 ساعت کار
آمریکاییها رسیده است.
در همین دوره افول اروپا بود که افسانههای خوشایند برای اروپاییها شروع شد.
برای
شروع، یکی از افسانههای خوشایند برای اروپا این بود که اگر GDP اعضای
اتحادیه اروپا را با هم جمع کنید، اقتصادی خواهید داشت که بزرگتر از
اقتصاد آمریکا خواهد بود. آیا این امر «اروپا» را به یک ابرقدرت اقتصادی
تبدیل میکند. افسانه خوشایند دیگر این بود که اروپاییها با خود فکر
کردند، اروپا زمانی که میتواند نفوذ جهانیاش را از طریق دیپلماسی و قدرت
نرم افزایش دهد، دلیلی برای افزایش قدرت نظامیاش ندارد. افسانه خوشایند
بعدی این است که اروپاییها ارزشهای هویتی خود را به اشتراک گذاشتند،
بنابراین این به اشتراکگذاری ارزشهای هویتی میتواند به قانونگذاری
یکنواخت دولتی در مورد جرم و مجازات منتهی شود. یکی دیگر از این افسانههای
خوشایند اروپاییها آن است که آنها فکر میکنند ساکنان این قاره دچار سستی
در تولید نشدند، بلکه یک انتخاب روشنفکرانه انجام دادند و راحتی را بر کار
ترجیح دادهاند.
و در آخر افسانه عظیمی وجود داشت که اروپاییها مدل
خود را داشتند، متفاوت و متمایز از مدل آمریکاییها که اروپا را در مقابل
جریان وسیعتر بینالمللی یعنی جهانی شدن و رشد جمعیت، حفاظت میکرد.
اروپاییها روزهای خوش خود را دوست داشتند و فکر میکردند که در
طولانیترین دوران خوش خود در طول تاریخ قرار دارند.
تمام این اتفاقات
عجیب افتاد تا برای مدتی شکستهای اروپاییها را بپوشاند و باعث غرور آنها
بشود. اما همیشه در جانشین کردن طمطراق زیاد به جای دستاورد، اشتباه فریاد
زده شده به جای حقایق، یا به صورت کلیتر، باور داشتن به پوچی خود، خطری
وجود دارد.
اینجاست که اروپا از افسانه خوشایند به فریب آشکار لغزید.
وارد
شدن یونان به منطقه مالی یورو نمونهای از این فریب است، یک فریب دو طرفه
به این دلیل که آتن در مورد بودجهاش دروغ گفت و بروکسل ترجیح داد که این
دروغ را قبول کند. فریب دیگری نیز در مساله مشهور به ضابطه ماستریخت وجود
داشت، قانونهای مالی که قرار بود بر منطقه یورو اعمال شود اما به سرعت
توسط آلمان و فرانسه مورد استهزاء قرار گرفت و سپس تمام این قوانین طی
بحران موجود به دور انداخته شد. نظام نامه اروپایی نیز فریب بود، که به طرز
عجیبی هر جا که در مورد آن رایگیری انجام گرفت رد شد، فقط به این خاطر که
توسط پارلمان اروپا تدوین و ارائه شده بود.
اتفاقی که این روزها در
اروپا میافتد آنچنان که نشان میدهد بحرانی نیست: بیشتر یک مدل مدوفی
(برنارد مدوف کلاهبرداری آمریکایی است که از طریق ایجاد شرکتهای هرمی
اقدام به سوءاستفاده از میلیاردها دلار از سرمایهها و داراییهای
سرمایهگذاران کرده است. م) است تا لمانی (بانک برادران لمان یکی از
بزرگترین بانکهای آمریکا بود که در سال 2008 در اثر رکود در بازار مسکن
آمریکا اعلام ورشکستگی کرد. م). این امر بسیار عجیب و تکاندهنده است.
یونان هیچ وقت خودش را از این مخمصه خلاص نمیکند و دیر یا زود قرضهای
فراوان بالا میآورد. بانکهایی که به یونان وام دادهاند دیر یا زود مجددا
سرمایهگذاری میکنند. مالیاتپردازان آلمانی این تغییر در سرمایهگذاری
را تحمل میکنند و خیلی زود تحمل آنها سر میآید. چینیها سعی نمیکنند که
یونان را نجات دهند، آنها میدانند نباید در جایی سرمایهگذاری کرد که از
پیش شکست خورده است و سپس بعد از یونان نوبت ایتالیا است. بحران اروپا به
آمریکا نزدیک میشود، و اقتصاد آمریکا هم بر اروپا تاثیر میگذارد؛ یک
سونامی دو طرفه. آمریکا جان سالم به در میبرد زیرا آمریکا یک کشور است.
اما همانطور که بیسمارک زمانی اشاره کرد، «هرکس از اروپا صحبت کند اشتباه
کرده است، اروپا یک عبارت جغرافیایی است.» «اتحادیه مالی» که مورد انتقاد
قرار گیرد هیچوقت نمیتواند از این انتقادها به سلامت عبور کند:
رایدهندگان آلمانی، و دیگر کشورهایی که میخواهند استقلال مالی داشته
باشند، از این اتحادیه مالی حمایت نمیکنند که گفته میشود این امر مشخصه
اصلی حاکمیت دموکراسی است.
چیزی که بعد از این میآید انفجار در پروژه
اروپایی است. با توجه به دستاوردهایی که سردمداران اروپایی در 30 سال گذشته
از این پروژه داشتهاند این پروژه را نمیتوان به کلی مضر دانست. اما
هزینه زیادی خواهد داشت. شورشهای آتن تبدیل به شورشهایی در میلان، مادرید
و مارسی میشوند. کشورهای حاشیهای تاثیر نفوذ بیشتری پیدا خواهند کرد.
گمرکهای مرزی بازمیگردند. واحدهای پولی احیا میشوند و سپس ارزششان تنزل
پیدا میکند. کشورها به جای اصلاحات تنزل خواهند داشت. این یک نمایش مخوف
طولانی است.
اروپای ایسمای، ارهارد و مونه کجاست؟ آنها را میتوان در
خاطرات پیدا کرد، البته اگر کسی بخواهد آنها را به یاد بیاورد. 50 سال دیگر
وقت دهید، شاید کسی آنها را به خاطر آورد.